Home » Rotterdamse haven

Rotterdamse haven

Rotterdam staat bekend als havenstad. En dat is het niet voor niets. De haven is namelijk de grootste zeehaven van Europa. Wereldwijd is het de op acht na grootste zeehaven. Je vind hier informatie over het toerisme en algemene informatie over de haven. Bijvoorbeeld over de uitbreiding Maasvlakte 2.

De haven in cijfers:

  • Grootste haven van Europa. 9e Haven van de wereld
  • 180.000 Arbeidsplaatsen
  • Opbrengst is 3% van het BNP
  • Aankomst / vertrek van jaarlijks ruim 30.000 zeeschepen
  • Aankomst / vertrek van jaarlijks ruim 105.000 binnenvaartschepen
  • Verwerking van jaarlijks bijna 7.5 miljoen zeecontainers
  • De haveninfrastructuur is al 5 keer uitgeroepen tot de beste ter wereld
  • Maximale waterdiepte: 24 meter
  • 86 Windturbines

haven rotterdam rondvaart info

Toerisme in de Rotterdamse haven

De vele voorzieningen en het grote oppervlak, biedt niet alleen industrieel en economisch veel mogelijkheden. Ook toeristen en dagjesmensen kunnen in de haven terecht. Bijvoorbeeld tijdens een rondvaart waarbij je ondertussen uitleg krijgt over wat er te zien is. Een ontspannende activiteit om even uit te rusten van het verkennen van de stad.
Met een beetje geluk kan je ook een cruiseschip spotten. Deze leggen geregeld aan in de haven of bij de terminal van de Holland – Amerika lijn bij het centrum.

Rondvaarten
Eigenlijk is vanaf het water wel de leukste manier op de enorme haven te bekijken. Maar ook de skyline van de stad is prachtig vanaf het water. Lijkt je dit leuk? Dan heb je de keuze uit diverse soorten boten en rondvaarten. Vanaf grote moderne rondvaartboten tot snelle RIB boten en van een authentiek pannenkoekschip tot een waterbus. De meeste rondvaartboten vertrekken vanuit het centrum van de stad en vanaf het FutureLand.

Het Futureland is een bezoekerscentrum dat je laat kennis maken met de aanleg van een nieuw stuk haven, de Maasvlakte 2. In het FutureLand bezoekerscentrum vind je allerlei informatie en foto’s over de haven van Rotterdam. Als afsluiting kan je vanaf hier aan boord van de FutereLand Ferry. Onderweg krijg je uitleg over de haven. Ook Engelse en Duitse informatie is aan boord.

Een gedeelte van de rondvaartboten zijn ook toegankelijk voor mindervaliden en honden. Ook is vaak een toilet aan boord en kan de uitleg in verschillende talen worden gegeven.

Rondtoer per bus
Of kies voor een rondtoer per bus met de FutureLand Express. Tijdens deze bustoer krijg je het modernste stuk haven van Nederland te zien. Een bijzonder havengebied vol afwisseling. Tijdens de bustoer krijg je uitleg over alles wat voorbij komt. Tijdens de toer zal je ook één van de terminals bezoeken. Tijdens de weekenden staat ook een bezoek aan Sif Netherlands op het programma. Een fabrikant van fundaties voor windmolens.

Openingstijdens van het FutureLand zijn:

• Maandag: gesloten
• Dinsdag t/m vrijdag: 10:00 – 17:00 uur
• Zaterdag: gesloten
• Zondag: 11:00 – 17:00 uur

rondvaart haven rotterdam rondleiding

Informatie over de Rotterdamse haven

Veel mensen vragen zich af waarom de haven van Rotterdam zo groot is geworden. Dit komt met name door de praktische ligging. Het ligt namelijk bij zee en verschillende grote rivieren. Daarnaast ligt het centraal in West-Europa waardoor goederen per vrachtwagen vanuit de haven binnen één à twee dagen ruim 100 miljoen mensen kunnen bereiken.

Ondertussen is het havengebied uitgegroeid tot een enorm oppervlakte dat bestaat uit industrieterreinen en havenbekkens. Alles ten dienste van de aan- en afvoer van producten voor de naast gelegen (chemische) bedrijven. Maar ook opslag en overslag voor vervoer naar andere bestemmingen in binnen- en buitenland. Tussen 1962 en 2004 was dit de grootste haven ter wereld. Na 2004 werden de havens van bijvoorbeeld Singapore, Port Hedland (Australië), Shanghai (China), Ningbo (China) en Tianjin (China) groter. Wel is de Rotterdamse haven nog steeds de grootste van Europa. Mede dankzij de recente aanleg van de uitbreiding Maasvlakte 2.

Met name de overslag van containers en bulkgoederen worden veel in deze haven uitgevoerd. Hierbij valt te denken aan erts, aardolie, chemicaliën en kolen.

 

Maasvlakte 2

Na jaren van discussies en onderzoeken, is eind 2008 gestart met de aanleg van een uitbreiding van de Rotterdamse haven. De uitbreiding is komen te liggen in zee en heet Maasvlakte 2 gekregen. Maar liefst 2000 hectare bouwgrond is gecreëerd in de zee voor de Maasvlakte 1. Dankzij de uitbreiding is de haven ruim 20 % in oppervlakte toegenomen. Na vijf jaar, is in 2013 de Maasvlakte 2 in gebruik genomen.
De landwinning is tot stand gekomen door zand op te zuigen van de zeebodem en dit vervolgens op de juiste plek weer te storten. Een gigantisch project dat ook invloed heeft op zaken het veiligheid en het milieu. Zo had het nieuwe stuk land ook invloed op stromingen in de zee. Hier is van te voren onderzoek naar gedaan met onder ander simulaties. Aan de hand van de uitkomsten kon de landwinning op de meest milieu vriendelijke manier worden gerealiseerd.

Ook de hoogte van het nieuwe land was van belang. Het land moet namelijk niet overstromen tijdens hoogwater. Zeker niet in verband met de diverse chemische stoffen die er opgeslagen liggen. Daarom is het land 5 meter boven het NAP komen te liggen. Daarnaast is er een zeewering aangelegd dat het land ook droog moet houden.

Het nieuwe gebied al vooral worden gebruikt voor containeroverslag, distributie en chemische industrie. In deze sectoren wordt namelijk de komende jaren een groei verwacht. Ook kan dankzij de uitbreiding, de haven interessanter worden voor nieuwe bedrijven en klanten.

Benieuwd geworden? Het bezoekerscentrum FutureLand staat op de Tweede Maasvlakte. Hier kan je meer te weten komen over dit bijzondere project en de rest van het gebied.

 

Geschiedenis van de haven

De stad Rotterdam is ontstaan rond een dam bij de rivier de Rotte. De dam werd gebouwd om te voorkomen dat er teveel zout zeewater in het riviertje de Rotte zou stromen. Bij de dam ontstond een klein haventje in verband met de overslag van spullen van binnenschepen naar zeeschepen. De stad dankt haar naam ook aan de dam in het riviertje de Rotte.

Dankzij de handel kon Rotterdam steeds een beetje verder groeien. Echter was de bereikbaarheid van de haven niet optimaal. Mede daardoor werd Amsterdam tijdens het koloniale tijdperk veel belangrijker. In de tweede helft van de negentiende eeuw werden belangrijke verbeteringen aangebracht. Hierdoor trok de handel aan en kon de haven toch verder groeien.

De opkomst van het Duitse Ruhrgebied halverwege de 19e eeuw, was een grote stimulans voor de stad. Voor de staalindustrie in het Ruhrgebied was veel erts nodig. Dit kon relatief makkelijk worden vervoerd vanuit de Rotterdamse haven over de Rijn naar Duitsland. Deze economische stimulans zorgde er voor dat er diverse extra havenbekkens aangelegd konden worden waarmee de capaciteit flink werd verhoogd.

geschiedenis rotterdam info rondvaart

Ook de bouw van de Nieuwe waterweg was een grote boost. Voorheen had de haven namelijk geen rechtstreekse verbinding met de zee. Door een waterweg door de duinen aan te leggen, ontstond de open verbinding met de Noordzee. De haven werd hierdoor veel beter en sneller bereikbaar voor zeeschepen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd helaas ruim de helft van de haven verwoest door bombardementen. Na de oorlog is hard gewerkt aan de wederopbouw. Er ontstond een snelle groei en veel handel. De capaciteit van de haven bleek te laag waardoor in 1970 is begonnen met de aanleg van de Maasvlakte 1. In 1974 is begonnen met de aanleg van het Botlekgebied. Voor de aanleg van deze uitbreidingen is zelfs een stuk zee droog gelegd. Ondertussen is ook de Maasvlakte 2 al aangelegd.

De haven heeft een roerige geschiedenis achter de rug met vele hoogte- en dieptepunten. Het is echter altijd de trots geweest van vele Rotterdammers. En niet voor niets want de haven heeft een belangrijke economische functie voor zowel Rotterdam als voor Nederland.

oude haven rotterdam info

In de bovenstaande afbeelding zie je de “Oude Haven”. Ook vandaag de dag is de haven nog steeds duidelijk te herkennen. Tegenwoordig liggen er diverse terrassen bij de haven, vanaf waar je nog een beetje terug in de tijd kan gaan. Je vind het historische haventje bij de kubuswoningen in het centrum van de stad.